سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم جاودانه باد
نوشته شده توسط : gheirati

  یاد و خاطره قافله سالار معلمان شهید ؛ فیلسوف فرزانه آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی و جاودانه باد.

روز معلم مبارک

از معماران نام آور در جمهوری اسلامی ایران است که در 13 بهمن ماه سال 1298 (ه.ش)، در شهرستان فریمان، یکی از شهر های مشهد چشم به جهان گشود. این شخص که مرتضی مطهری نام دارد، در خانواده ای روحانی بزرگ شده و از همان ابتدا در کنار تحصیل، فعالیت خود را در حوزه علمیه قم آغاز کرد. آقای مطهری در دورانی که در حوزه علمیه مشغول به تحصیل بودند در کنار بزرگانی همچون آيت الله بروجردی، علامه طباطبايي و حضرت امام خميني (ره) قرار داشته و از محضر آن ها نیز استفاده کردند.

آقای مطهری از همان ابتدا در کنار تحصیل به تزکيه و تهذيب نفس پرداخته و توانست در زمان بسیار کمی هوش و ذکاوت علمی منحصری را بدست آورد.

شهید مرتضی مطهری در سال های 1341و 1342 همزمان با آغاز نهضت اسلامی به طور جدی فعالیت خود را در نهضت شروع کرد. ایشان در سال 1342 در حالی که می توانست اوج فعالیت های خود را در این نهضت نشان دهد، توسط ساواک دستگیر و سپس زندانی شدند.

شهید مطهری پس از آن که از زندان آزاد شد، تمام تلاش خود را برای تشکیل گروه های مبارز و مسلمان را انجام داد. همچنین خود استاد نیز به تبیین فرهنگ اسلامی در جامعه پرداخت و پایگاه های زیادی را با هدف آگاهی دادن به همه اقشار به ویژه نسل جوان ایجاد کرد. ساواک نیز در سال 1351 ایشان را دستگیر و سپس ممنوع المنبر کرد. این اقدام ساواک باز هم نتیجه ای در بر نداشت. چرا که شهید مطهری از آن پس فعالیت های خود را باز هم ادامه داد و توانست رابط اصلی حضرت امام خمینی (ره) و مردم و گروه های مختلف که همه دارای یک هدف بودند، نیز باشد.

چرا سالروز شهادت شهید مطهری روز معلم نام گذاری شد ؟

استاد مطهری

همانطور که گفته شد آقای مطهری از سن 12 سالگی فعالیت خود را در حوزه علمیه آغاز کرده و در دیگر سال های عمر خود برای ارتقا به سطوح بالاتر ابتدا راهی قم و سپس نجف شدند. در سال 1331 و در سن 33 سالگی نجف را به مقصد قم ترک کردند. از آن جایی که ایشان در آن سال ها توانسته بودند به جایگاه علمی بسیار بالایی برسند، تصمیم گرفتند به شغل معلمی نیز روی بیاورند.

همین امر سبب شد تا با فرستادن نامه ای به دانشگاه علوم معقول و منقول در خواست خود را برای فعالیت در این دانشگاه را بیان کنند. از آن جایی که باید برای بدست آوردن سمت استاد، دارای مدرک دکترا نیز باشند، ایشان نیز هم در حوزه فعالیت داشتند و هم از مقام بسیار والایی برخوردار بودند. به این صورت بود که رئیس دانشگاه نیز ااین سمت را به ایشان واگذار کرد.

نخستین روزی که ایشان پابه دانشگاه گذاشتند، وارد کلاسی شدند که در نگاه اول هیچ ظرفیت و آمادگی برای شنیدن حرف های یک استاد را نداشت. چرا که در آن دانشجویان دختر و پسر با وضعیت خیلی بد و نیمه عریان و همچنین در فاصله های غیر قانونی از یکدیگر قرار گفته بودند.

اما ایشان کوتاهی نکرده و تصمیم گرفتند تا کلاس را آماده کنند. در ابتدای سخنان خود شروع به تشریح پیامبر و خاندانش کردند. سخنان ایشان به اندازه ای بود که در دو ساعت به اندازه 4 سال برای دانشجویان گذشت. دانشجویان دختر در آن موقع پس از شنیدن حرف های استاد از فرط خجالت با کاغذ های پاره شده از دفتر هایشان خود را می پوشاندند.  شهید مطهری پس از پایان سخنان خود محترمانه و بدون هیچ برخورد تلخی از کلاس خود خارج شدند.

در جلسه بعد، نیز در زمانی که پا به کلاس گذاشتند با صحنه ای دیگر روبه رو شدند. چرا که دانشجویان دختر نیز با حجاب قابل قبول و دانشجویان پسر نیز با سر و صورتی اصلاح شده و جدا از دختران در کلاس حاضر شدند. در این لحظه استاد مطهری سوالی پرسید که چی شده است در حالی که من گفتم پیامبر هم همانند شما دارای موی بلند است اما شما موهای خود را کوتاه کرده اید؟ دانشجویان نیز در پاسخ به این سوال بیان کردند: پیامبری که شما از او تعریف کردید با داشتن آن همه صفات و کارهای نیکی که انجام داده است، ما خاک پای ایشان هم نمی شویم و حتی لیاقت انجام رفتار های ایشان را هم نداریم و ابتدا باید از خود شروع کرده و خود را اصلاح کنیم.

حضرت امام خمینی (ره)، نیز در این باره فرمودند: معلم واقعی آیت الله مطهری است.

12 اردیبهشت روز معلم مبارکروز معلم

شهادت

شهید مرتضی مطهری، پس از سال ها تلاش در تاریخ 12 اردیبهشت سال 1358 در حالی که از خانه دکتر سحابی در خیابان فخرآباد تهران خارج می شدند، از فاصله بسیار نزدیکی از پشت سر توسط افرادی از گروه فرقان با اصابت گلوله به مقام شهادت نائل شدند. 





:: برچسب‌ها: شهادت , مرتضی مطهری , روز معلم ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: